Gezi Fotoğrafçılığı Serisi : Bergama

Gezmek, seyahat etmek, farklı insanları ve kültürleri tanırken yeni yerler keşfetmek, her zaman insan için yenileyici ve heyecan verici olmuştur. Bu düşünceyle yola çıkarak sizleri Türk Nikon Gezi Fotoğrafçılığı serisi ile tanıştırmıştık.

Bugün gezi fotoğrafçılığı serisinde Bergama’nın sokaklarında ve rengarenk evlerinde dolaşıyor olacağız. Fotoğraf kareleriyle ve anlatımıyla bizlere Bergama’yı anlatacak kişi Kadir İrkin olacak.  Kadir İrkin daha önce ilk gezi fotoğrafçılığı konuklarımızdan birisi olarak bizlerle Kula gezisinin notlarını ve fotoğraflarını paylaşmıştı. Kula yazısında detaylı olarak Kadir İrkin’i tanımıştık. Kısa bir alıntıyla ön bilgi vermiş olalım ve ardından sizi Bergama fotoğrafları ve gezi notlarıyla baş başa bırakalım.

1972 Adana doğumluyum. Ege Üniversite Tekstil Mühendisliği mezunuyum. İzmir’de yaşıyorum. Halen Tekstil Mühendisliği yapmaktayım. Fotoğrafçılık benim için bir hobi ve bu konuda  ticari bir kaygı gütmüyorum. Genel olarak belgesel niteliği taşıyabilecek konular, gezi fotoğrafçılığı ve insan manzaralarıilgi alanımda. Kuş ve doğa fotoğrafçılığı da özendiğim konulardan ama vakit ve ekipman konusunda sıkıntım var. Geniş açı çalışmayı seviyorum, genellikle 50mm odak mesafesi altında lensler kullanıyorum. Konuya, kişiye yakın olmayı, diyalog kurmayı seviyorum. Diyalog kurmadığım bir portre benim için bir anlam ifade etmiyor.

Gezi Fotoğrafçılığı Serisi : Kadir İrkin ile Bergama

Masal gibi bir geçmiş, ilklerle dolu bir tarih, Antik Çağın en ünlü kütüphanelerinden birine sahip, hatta Mısır ile bu konu da rekabete girmiş, Mısır rakibine papirüs vermeyince, pergamonlular parşömen adını verdikleri kâğıdı bulmuşlar.

Bir zamanların Pergamon Krallığına başkentlik yapmış Bergama, tarih ve kültür zenginlikleri ile turizm konusunda oldukça popüler bir ilçe. Biz gezimizi şehir merkezine daha fazla zaman ayırabilmek adına antik tarihten bağımsız bir tur olarak yapacağız.

Antik şehir, yüksek yere kurulduğu için Akropol olarak adlandırılıyor. Görkemli antik şehirin eteklerinde oluşan yerleşim ise şu anki Bergama yerleşimi.

kızıl-avlu-03
Kızıl avlu tur için başlangıç noktamız. Burası Akropolün bulunduğu tepenin Bakırçay ovası ile temas ettiği, şimdiki kentinde bir nevi başlangıç noktası. Kızıl Avlu çevresi turistler için mutlaka uğranan bir nokta olduğu için burada yöreye özgü turistik materyalleri kolayca görebilirsiniz. Özellikle yöreye özgü halı ve kilimler için sergileme noktasıdır.

kızıl-avlu-01
Biz rotamıza eski mahalleleri keşfetmek hedefiyle başlıyoruz, Kızıl Avlunun karşısına doğru rastgele sokaklara dalıyoruz.

sokak-01

sokak-02

sokak-03

Sokaklar dar, evler mimari açıdan muhteşem örnekler sunuyor. Seviyorum böyle mimarisi güzel eski yerleşimleri.

ev-00

Buradaki birbirinden güzel evler restore olup, butik oteller haline geçip ileride çok popüler olur, bunu gezi notumuza yazmalıyım.

sokak-04

sokak-05

Diğer yazılarımda da her zaman belirtirim, böyle tarih kokan, yaşanmışlıklar hissettiren sokaklar benim için en keyifli gezi noktalarından biridir.

kapı-00

Evlerin mimari yapıları, kapıları, kapı tokmakları, bacaları, renkleri birbirlerinden oldukça farklı ve çok zengin örnekler sunuyor bizlere.

sokak-012

sokak-013

sokak-014

Mimari ile uğraşsaydım sanırım epey örnek toplardım bu güzel sokaklardan. Evler zamana karşı artık direnemiyor, mutlaka görmek, fotoğraflamak ve arşivlemek gerekiyor. Günümüzün sıradan ve mutsuz mimarisinden dolayı bu tip evleri görmek ayrı bir mutluluk veriyor.

sokak-010

Arasıra sokakta karşılaştığımız yerli halk ile bu konu hakkında konuştuğumda ise onlarda bu evlerin bakımından, tadilat yapamadıklarından şikâyetçiler. Onlarda ilginçtir bizim nefret ettiğimiz apartman yaşamına heves ediyorlar.

sokak-07

Renkli sokaklarda kaybolurcasına dolaşıyoruz, dar sokaklarda aniden araçlar çıkıyor, bu dar sokaklara rağmen epey hızlılar. Özellikle motorsiklet kullanıcıları ile her an burun buruna gelme ihtimali var. Sokaklar çocuklar ile dolu ama bu rallici modundaki araçlar ciddi rahatsız edici.

sokak-08

sokak-09

Sokaklarda çok farklı türlü çeşmeler görüyoruz, çok fazla miktarda ve ne yazık ki hiç biri aktif değil, sokaktan kana kana su içme kültürümüz ne yazık ki artık tarih sayfalarında yer alacak.

sokak-011

Dar sokaklarda dolaşırken Aliş ve Yılmaz ile tanışıyoruz, Yılmaz 9-10 yaşlarında, babası at arabası ile yük taşımacılığı yapıyor, Aliş ise ekmeklerini birlikte kazandıkları sevimli atları. Sokakta Yılmaz, Aliş i hortum ile yıkayarak temizliyor. Atları çok seven biri olarak hemen atılıyorum, hem sohbet hem fotoğraf için yanlarında bir süre vakit geçiriyoruz.

Genelde önce hep uzun diyaloglar kurarak fotoğraf çektiğim için, sıcak diyaloglar benim için çok önemli konu. Elektrik alamaz isem foto çekmemde anlamsızlaşıyor. Bergama halkı bu konuda oldukça sıcak davranıyor.

sokak-06

Akropol yamacı ve Selinos çayı arasındaki bu tarihi evler arasındaki turumuzun rotasını Ulucami noktasında değiştiriyoruz. Köprüden karşıya geçip çarşı yani Arasta bölgesine doğru yol alıyoruz.

arasta-01

arasta-02

Selinos çayı üzerinde roma döneminden kalan bir ilginç bir köprü var, üzerinde ev inşa edilmiş bir köprü ilginç, ender bulunacak mimari örneklerden biri, mutlaka görülmeli.

Bergama çarşı dediğimiz bölgede birçok tarihi han ve hamamlar bulunmakta. Öncelikle karnımız acıktığı için meşhur köftesini yemek için mola veriyoruz, hazır çarşıda iken bir tulum peyniri fanatiği olarak Bergama tulum peyniri soruyoruz ama artık eski özgünlüğünü bulamayacağımızı söylüyorlar.

arasta-03

Tarihi arasta bölgesi Osmanlıdan günümüze gelmiş en güzel kültürlerden birisidir.14 yüzyıldan itibaren gelişmiş olan bu ticari kültür günümüze kadar gelmiş, halen o sıcak, samimi, dürüst esnaf profilini görebilirsiniz. Arasta 14 ncü yüzyıldan beri kullanılıyor fakat 1850 li yıllarda çıkan bir yangın nedeniyle tamamen yeniden yapılmış.

arasta-04

arasta-05

Burada sohbet ettiğimiz esnaf, artık bu işlerin bittiğini, sonlarının geldiğini üzülerek söylüyorlar, umarım bu kültür hiçbir zaman bitmez, soğuk alışveriş merkezlerine tıkılıp kalmamak için hepimize görev düşüyor.

han-01

han-02

Arasta bölgesinde dolaşırken bir sürü Han ile karşılaşıyoruz her birinde birer çay molası veriyoruz, bu hanlardaki atmosfer müthiş. Özellikle içlerinde en beğendiğim Çukur Han, yine 14 yüzyıldan kaldığı tahmin edilen bir yapı, hiç restore edilememiş haliyle, tüm tarihi geçmişi, tüm izleriyle duruyor.

han-03

han-04

Anıtsal dev gibi kapısı ile arasta ya açılıyor. Mutlaka ziyaret edilecek noktalardan biri. Hanlar mutlaka özenli bir şekilde restore edilip kazanılmalı, daha birçok han var hiç kullanılmayan.

Arasta bölgesini gezdikten sonra Bergama da ün yapmış başka bir mekâna, Atmaca mahallesine geçiyoruz. Romen vatandaşlarımızın yaşadığı, sahne dünyasına birçok ünlü veren bu mahalle gezi için bambaşka bir deneyim sunacaktır. Genelde yanlış anlatımlardan dolayı bu tip semtlere girmekten çekiniyor insanlar ama hiç çekinmeden girebilirsiniz, çok sıcak ve samimi görüntüler alacaksınız.

atmaca-00

Özellikle Hıdrellez zamanı buraya mutlaka geliniz, bu kültürü tam kıvamında yaşıyorlar.

Atmaca Mahallesindeki başka bir antik kalıntı turumuzun son noktası olsun, yine tarihle başladığımız gibi tarihle bitirelim turumuzu. Viran kapı denilen devasa boyutta kemer Roma döneminden kalma Antik tiyatronun kemeridir, kemerin devasa boyutu görünce buradaki tarihin görkemini daha kolay anlayacaksınız.

Yazıları ve fotoğrafları iki senedir sürekli bölgesel bir dergide yayınlanan Kadir irkin, 6 yıldır DSLR kamera kullanıyor. Sony, Pentax, Canon gibi önemli markaları kullandıktan sonra şu an Nikon D700′ü ile gezilerini fotoğraflıyor. Kadir İrkin’e kendi websitesinden ve facebook sayfasından ulaşabilirsiniz.

Websitesi : http://www.kadirirkin.com

Facebook : http://www.facebook.com/kadirirkin

Kadir İrkin’e gezi fotoğrafçılığı serimize katıldığı ve bizlerle Bergama gezisini paylaştığı için Türk Nikon olarak teşekkür ediyoruz. Gitmiş kadar olduk diyoruz ve gezi fotoğraflarını anlatımlarıyla beraber paylaşmak isteyen fotoğrafçı dostlar için küçük bir not düşüyoruz.

Sizde bu projenin içinde yer almak istiyorsanız. Bizimle info@fotopedi.org adresinden irtibata geçebilirsiniz. Gezi Fotoğrafları Serisi’ndeki beklentimiz; kısa özgeçmişinizle birlikte, en fazla 25 fotoğraftan oluşan ve “Türk Nikon Gezi Fotoğrafçılığı Serisi” kısmında bahsettiğimiz detayları içerecek şekilde geziyi anlatan fotoğrafları, her bir fotoğrafın hikayesiyle birlikte bize e-mail ile göndermeniz.  Gönderinizi takiben yapılacak değerlendirme neticesinde sizde bu projenin bir parçası olabilirsiniz.

Skylum'un hepsi bir arada fotoğraf düzenleme programı olan Luminar 4, yeni kullanıcılar için oldukça avantajlı indirimler sağlıyor. Yeni AI özellikleri ve yenilenmiş UI ile birlikte gelen Luminar 4 programını tavsiye ediyoruz.

Görüşler

4 comments on “Gezi Fotoğrafçılığı Serisi : Bergama

1. Avatar for Alper Orus

Mark Riverouge

Kadir Abi çok güzel olmuş , Bizi de gezdir oraları 🙂

2. Avatar for Alper Orus

vahap gülen

teşekkürler
    Bergama’yı fazla laf etmeden çok güzel anlatmış